Historien om den tjuvaktiga skatan...

Idag har vi varit med om nånting väldigt komiskt =) Både mamma och jag var nere i källaren och målade, rätt som det var tyckte vi att det lät som att det var någon i huset (vilket det inte skulle vara...), så mamma gick upp för att kolla. När jag hör mamma säga, fy faan..., så trodde jag att fortsättningen på den meningen skulle bli något i stil med ..vad du skräms, och att det är pappa som kommit hem alldeles för tidigt av någon anledning... Men den fortsättningen klommer inte utan istället nästan halvskriker hon ... d e t  ä r  e n  s k a t a  h ä r i n n e ! Det gör ju att jag också får fart upp ur källaren, och mycket riktigt, där i fönstret i köket hoppar en vettskrämd skata med öppen näbb mot rutan för att ta sig ut... Mamma försöker lite halvhysteriskt att få skatan att flytta på sig så hon kan öppna fönstret, och när skatan istället går till motattack mot mamma är det svårt att låta bli att fnissa =) Till slut är i alla fall fönstret öppet, men då har ju skatan självklart flyttat sig från fönstret, och för att få den att fatta åt vilket håll den ska åt försöker jag vifta lite med en tidning bakom den, men skatan får då istället (antagligen) ännu mer panik och flyger upp ovanför skåpen i köket... Nu är det mammas tur att vifta lite mot skatan och äntligen hittar den ut genom det öppna fönstret, men istället för att andas ut bara asgarvar vi åt hela situationen! =) Man brukar ju säga att skator är tjuvaktiga, men än så länge har vi inte upptäckt att något är borta, däremot lämnade skatan en lite present på armstödet till soffan, och det är också beviset vi har på att skatan varit inomhus...




När skatan flugit ut gick jag ner i källaren igen för att måla lite till, men mamma började städa efter den rackaren... Med tanke på hur rent och fint det var i köket efter allt torkande och fejande kanske det inte skulle vara så dumt att kommendera in en skata i mammas och pappas kök sådär någon gång var eller varannan vecka =) 


Jag brukar ju avsluta med en textrad från en låt, men idag bara måsta jag använda en replik från en film, Offside, där Torkel Peterssons rollfigur menar att de har ett dilemma med en viss typ av fåglar, nämligen skator:



"We have a problem with the skates"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback