Linfrökex

Igår när det var lördag och jag fick sova kunde jag som vanligt inte det. Jag vaknade strax innan sju och fick helt enkelt nöja mig med att gå upp då... När Thomas vaknade fram på förmiddagen kunde vi inte längre skjuta upp städningen av lägenheten, det var verkligen välbehövligt! Efter städningen kände jag att behövde göra något och kom på att jag hittat ett recept i tidningen Lantliv på jobbet, ett recept med linfrökex. Jag skulle vilja vara en sån där bullmamma som bakar och har sig, men jag är ju inte det riktigt... Jag får väl se kexbakningen som ett steg på vägen =) Vi hade faktiskt alla ingredienser till kexen hemma (kors i taket!) men däremot ingen kavel (ja jag sa ju att jag inte är någon bullmamma...). Här kommer i alla fall receptet:

Linfrökex
ca 30 stycken

3 dl havregryn
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 del hela linfrön
(jag bytte ut mot krossade)
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 msk strösocker
100 g smör
1 dl mjölk

1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Smält smöret och blanda det med mjölken. Rör ner vätskan och blanda ihop. Låt degen vila i 10 minuter.

2. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt eller använd en smord plåt. Kavla ut degen tills den täcker plåten och är ca 3 mm tjock. Nagga den med en gaffel och sporra eller skär ut fyrkantiga kex som mäter cirka 5 x 5 cm.

3. Låt grädda kexen i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Låt dem svalna på plåten. Servera kexen med marmelad och ostar.

Och här kommer en bild på resultatet:




När jag inte städade eller bakade under lördagen låg jag antingen i sängen, soffan eller på en brassestol på balkongen och läste, det var semesterkänning på det med! Jag gav förresten upp den där konstiga boken jag skrev om för ett tag sen, nu läser jag istället boken Glasbruket av en isländsk författare. Den är rätt så bra, när man väl kommit över de udda namnen islänningarna är utrustade med, exempelvis Sigurður Óli. Men i övrigt kan den rekommenderas.

Kvällen tillbringades med tjejgänget hos M som fyllt år. Där diskuterades bland annat frågor som hur många gånger genomsnittsmannen får stånd varje natt och hur lång den längsta penisen uppmätts till... Kan hända att vi skrattade en gång eller två under kvällen =)

Nu har jag tittat på Sverige mot Australien i dam-vm. Sverige har precis nått semifinal! När det är Sverige det handlar om är det klart jag hejar på Sverige, men annars kan jag inte låta bli att heja lite på Australien. Har man bott ett antal månader där så räknas man nog lite som australiensare, hihi =)




"Baka, baka kaka
Vem skall kakan smaka?"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback