Detta hände 2011...

Jag avslutade förra årets årskrönika (som går att läsa här) med orden Nytt år, nya möjligheter. Och vilket år det blev! Nu hade jag tänkt försöka sammanfatta det gångna året med ord och bild, varsågoda =)

Januari
Året började med att jag blev färdig förskollärare och fick jobb. Just då kändes det som att det var årets höjdpunkt, men så här i efterhand känns det ganska fjuttigt i jämförelse med vad som hände sen =) Jobbet kunde i alla fall inte varit bättre, då bästaste F och jag blev kollegor. Och inte heller kunde jag varit gladare när sista dagen i skolan avverkats... I slutet av månaden kissades det på stickor och när en av stickorna visade utslag hemma hos mamma och pappa var det bara att åka hem =)



Februari
alla hjärtans dag den fjortonde februari kissade jag på en annan sorts sticka, vars resultat kom att prägla hela året, på första försöket hade vi lyckats bli gravida! ♥ Thomas drömmer att bebisen ska heta Modde, ett namn som följer oss genom hela graviditeten. Moddes mormor och morfar får veta den glada nyheten först av alla, redan i vecka 5, och jag vet inte om chocken lagt sig ännu, hihi =) Och så mycket mer finns nog inte säga om februari, och behövs väl inte heller, bilden får tala för egentligen hela året =)




Mars
I mars gör sig graviditeten påmind, jag som alltid är trött blir tröttare än tröttast... Från graviditetsvecka 7-8 någon gång börjar ett konstant illamående som pågår ett antal veckor framåt (trodde jag skulle bli en sådan som skulle må illa tills bebisen var ute..). Första gången jag kräks är jag ensam på jobbet, med ett barn... Samma dag som jag berättar för kollegorna störtblöder jag och vi fruktar att Modde lämnat oss... Men en vecka senare får vi (på grund av en ytterligare blödning) göra ett vaginalt ultraljud och när läkaren säger att här har vi en frisk graviditet rinner tårarna, av lycka förstås! Att se det lilla hjärtat picka var helt fantastiskt! För att nämna något som inte är graviditetsrelaterat åker mamma och pappa utomlands en vecka den här månaden. Jag skjutsar dem till flygplatsen i Norrköping och får som tack för hjälpen låna bilen, vilket innebär att jag får livets första (och sista?!) p-böter... Jag och mina underbara tjejer firar det här året 10 år som vänner, så i mars har vi årets första träff där vi spelar ett hemgjort kompisspel och äter minicupcakes =) Eller inte jag, jag mådde för illa...



April
I början av april berättar N att hon också är gravid (jag har inte berättat för vännerna än, ville vänta till första ultraljudet och att vi skulle vara förbi de första 12 kritiska veckorna), och jag håller på att spricka för jag också vill berätta =) Men först åker jag till Stockholm och hälsar på M och berättar en hemlis =) I storstaden får jag en blödning igen och råds av 1177 att åka till akuten, så istället för ett efterlängtat besök på Hard Rock sitter vi hela lördagskvällen på gynakuten på Södersjukhuset... Jag mådde trots allt bra (Modde också!) och såhär efteråt är den kvällen något vi bara skrattar åt, speciellt då vi misstänker att M och jag sågs som ett par =) Väl hemma är det så dags för det riktiga första ultraljudet, det som man får bildbevis från! Underbara lilla foster! ♥ Hela påskhelgen firas i sängen, då jag är magsjuk, det var inte det lättaste att skilja på vilket illamående som var vilket, urk...

                              

Maj
Maj var helgernas månad, det hände något stort varje helg! Vi var till exempel både i Stockholm och Göteborg med tjejerna. Thomas och jag firar våran 5-årsdag, samma helg som jag tror jag kände bebisen röra sig första gången ♥, men det fattade jag nog inte då =) Thomas systers möhippa var förstås också en stor grej! Vi gick också blodomloppet (men inte en helg) och bestämde att nästa år (läs 2012) ska vi göra om samma sak, men med barnvagnar =) Runt vecka 15-16 började illamåendet avta och sista dagen i maj var det dags för det andra ultraljudet =) Bilden är från vecka 20, samma dag som ultraljudet.



Juni
I början av juni köper vi våran första bil, en kombi förstås. Vi är halvvägs genom graviditeten och jag mår förutom tröttheten väldigt bra =) Vi får gå på bröllop, Thomas syster gifter sig och hela dagen och kvällen är fantastiskt lyckad ♥ Vi firar en toppenhärlig midsommar på landet och jag får stolt visa upp den lilla magen =)



Juli
I juli börjar bebisförberedelserna ordentligt, vi beställer vagnen till exempel och jag skickar in papper till försäkringskassan med ansökan om graviditetspenning. Vi var också i Ullared och fyllde bilen med bebisgrejer =) Min första betalda semester började i juli och dagarna var fulla med aktiviteter, Ullared som sagt, grill, minigolf och bakluckeloppis med mera. Men julis största händelse var förstås att F och P:s lilla flicka kom till världen ♥



Augusti
Första augustiveckan hade jag också semester och även den var fylld med aktiviteter, såsom glassätning i Söderköping, besök på Skänninge marken, bad i kanalen och mera grill =) Sedan började jag jobba igen, men hann bara med det i två och en halv vecka innan det var dags att sluta, detta för att min ansöka om graviditetspenning gick igenom! =) Förberedelserna fortsatte, jag började på gravidvattengympa och trivdes som fisken i vattnet (i dubbel bemärkelse) och vi började gå i en föräldragrupp. Och så målade vi möbler, och målade lite till och lite till, pappa målade möbler också, utan hans hjälp hade vi nog fortfarande inte varit klara... Modde målade förresten också, det var aldrig en lugn stund i magen när jag stod med penseln i handen ♥ =)



September
September började med att vår hyresvärd renoverade i barnrummet, och det blev så fint. Sedan kunde vi äntligen börja möblera =) Thomas och jag passade på att göra saker på tu man hand, vi var till exempel ute och åt och så var vi på hockey. Föräldraföreberedelserna fortsatte också, vi gick en födslokurs och på en förlossningsföreläsning. Ju mer vi förberedde oss desto mer sugna blev vi på lilla knytet i magen! Och magen växte och växte, bilden nedan är från vecka 36 =) Sist men inte minst blev både jag och N överraskade med en babyshower! Bästa tjejerna hade varit i farten igen förstås =)

                              

Oktober
Jag måste nog säga att oktober är årets månad! För det var ju då våran älskade prinsessa kom till världen, onsdagen den 26 oktober klockan 19.57 såg hon för första gången dagens ljus (eller kanske man ska säga kvällens) efter en snabb förlossing (som går att läsa om här). Lyckan var total! ♥ Vi fick ligga kvar på bb i två dygn (och tog väl egentligen emot alldeles för mycket besök...) och fick sedan komma hem och börja livet som småbarnsföräldrar =) Hände det något mer i oktober? Nej jag tror inte det, i så fall är det nog inte ens värt att nämnas...

                              

November
Hela november handlade i stort sett bara om våran lilla groda, var det inte bvc-besök så hade vi besök hemma. Och var det inte sömnbrist var det amningsbesvär... Hur mycket jag än läst och hur mycket jag än fått berättat för mig så hade jag aldrig kunnat föreställa mig livet som mamma. Lillan har ju förstås hela tiden varit världens finaste men det har varit mycket jobbigt också, speciellt amningen, problemen med den tog verkligen upp hela november. Nu i dagarna har jag fått reda på att jag kanske har/hade någon typ av kärlkramp i bröstvårtorna...

 

                                                            Känner ni igen Moddes sockar...? =)

December
December började i kaos, amningen tog verkligen knäcken på mig, och inte blev det ju bättre av att jag fick både mjölkstockning och bröstinflammation... Det hade varit illa om jag missat F:s stora dag, då hon skulle gifta sig och hennes underbara lilla M skulle döpas... Men lika illa som december började, lika bra slutade den! Vi firade en toppenjul med alla nära och kära och nyåret firades med mina bästa vänner, och lilla grodan är den allra bästa av bebisar ♥ Hon växer så det knakar, hon skrattar och "pratar" och hon är helt underbar helt enkelt! Och nu njuter jag av henne ordentligt!! ♥


Lilla grodans stolta föräldrar på julafton =)



"Januari börjar året
februari kommer näst.

Mars, april har knopp i håret
maj och juni blommar mest.

Juli, augusti och september
härlig sommar är det då,

men oktober och november
och december är så grå."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback